————————
Als organisatie hadden we in het eerste kwartaal meer zorg geleverd, dan we aan subsidie toegezegd kregen. Als we hiermee doorgingen, zou het tekort oplopen tot 4,5 miljoen euro. Een onacceptabele situatie, omdat hiermee de voortgang van onze zorg in gevaar kwam. Om het tekort te reduceren, moest een aantal pijnlijke beslissingen genomen worden. Met als meest pijnlijke beslissing: een cliëntenstop. Als directie en managementteam hebben we het hier erg moeilijk mee gehad. Maar de consequenties waren het meest voelbaar op de afdelingen en in ons ambulante werk. Bewoners moesten verhuizen naar een andere woonplek. Deelnemers zagen hun traject stagneren. Voor zowel de deelnemers als de medewerkers zijn het heel onzekere tijden geweest. In een tijd waarin de wachtlijsten binnen de (O)GGZ groot zijn, is het moeilijk te verteren dat wij een stop op onze zorg moesten zetten. Zowel binnen als buiten onze organisatie heeft deze beslissing tot veel vragen en onrust geleid. Van berichten in de (landelijke) media tot aan kamervragen. Onze dankbaarheid was dan ook groot toen we rond de zomer de cliëntenstop konden opheffen.
Als directie zijn we altijd al heel dankbaar geweest voor onze medewerkers die onder alle omstandigheden een extra mijl gaan voor de ander. Maar juist in deze situatie, waarin veel onzekerheid en spanning heerste, zijn we extra onder de indruk van de veerkracht van onze organisatie. Al onze medewerkers hebben zich met minder mogelijkheden, maximaal ingezet. We kunnen niet vaak genoeg zeggen hoe trots we zijn op onze loyale en gedreven medewerkers.
Daarnaast zijn we dankbaar voor de goede samenwerkingen met ketenpartners in de stad, de subsidies en donaties die wij mochten ontvangen om ons werk te kunnen doen en de vele vrijwilligers die zich belangeloos inzetten voor onze organisatie. Mede namens mijn collega’s Wim van Ginkel (directeur bedrijfsvoering) en Harry Doef (directeur zorg) wil ik iedereen bedanken die op wat voor manier dan ook, ons werk in 2019 mogelijk heeft gemaakt.
Onder de zegen van onze God zetten we dan ook met vertrouwen ons werk in 2020 voort.
Regiodirecteur Leger des Heils Amsterdam
“Er zijn meer dan 40.000 mensen dakloos.”
——————————
Envoy drs. Cornel Vader
Voorzitter stichtingsdirectie
Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg
Leger des Heils Jeugdbescherming en Reclassering
De cliëntenraad behartigt de algemene belangen van de deelnemers. We bespreken signalen vanuit de afdelingen met het management en geven advies over beleid. Wanneer we terugblikken op 2019 staan we vooral stil bij alle financiële maatregelen die er zijn getroffen. Zo zijn we blij dat de groentetuin van 50|50 open mag blijven; de groentetuin bedient deelnemers die moeilijk ergens anders dagbesteding kunnen doen. Tegelijkertijd betreuren we het als raad dat andere afdelingen – zoals de vrouwenafdelingen- zijn gesloten, maar we begrijpen dat zorg gefinancierd moet kunnen worden. De raad blijft zoals in voorgaande jaren meepraten over een soepele overgang van de Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen naar een eigen woning. Ook blijft het een belangrijk doel van ons om mee te praten en te adviseren over dagbesteding.
< Inge Wiegers volgde René Goldschmeding op als voorzitter van de OR.
< Inge Wiegers volgde René Goldschmeding op als voorzitter van de OR.
Uw naam
Uw e-mail adres
Naam ontvanger
E-mail adres ontvanger
Uw bericht