rood-pijl

Ons buurtwerk in coronatijd

Onze buurthuiskamers zijn een belangrijk ontmoetingspunt in de wijk. Het is een plek waar er naar je geluisterd wordt en waar je altijd welkom bent. En als het nodig is kan er doorverwezen worden naar de juiste hulpverlening.

Ons buurtwerk in coronatijd

Onze buurthuiskamers zijn een belangrijk ontmoetingspunt in de wijk. Het is een plek waar er naar je geluisterd wordt en waar je altijd welkom bent. En als het nodig is kan er doorverwezen worden naar de juiste hulpverlening.

 

rood-pijl

Tijdens de eerste corona golf werden de activiteiten een tijd lang stilgelegd. Gelukkig werd daarna door de overheid besloten dat de buurthuiskamers onder voorwaarden geopend mochten blijven. Op deze manier was er toch een vangnet voor kwetsbare mensen in de wijk.

Interview buurtwerk

‘Ik hoor bij het meubilair’

In Bij Bosshardt Oost ontmoeten we de 70-jarige Ben, één van de vele Amsterdammers die dagelijks even binnenloopt in de buurthuiskamer. Een trouwe bezoeker die gewoon voor de gezelligheid komt maar vooral ook om niet te vereenzamen.

“Een mens alleen, dat gaat niet hè? Ik moet wel wat te doen hebben, anders gaat het niet goed in mijn bovenkamertje.” Ben is een geboren en getogen Amsterdammer. Hij groeide op in de Jordaan en woont nu alweer tientallen jaren in Oost. “Wist je dat ik vroeger de badmeester van majoor Bosshardt ben geweest?”, vertelt hij vol trots. “De majoor kende mij goed”.

De sfeer is altijd goed

Het is rustig in de huiskamer. Door de coronamaatregelen kunnen er niet te veel mensen binnen zitten en moet er een mondkapje gedragen worden. Toch weerhoudt het Ben er niet van om wel te komen. “Ik kom hier voor de gezelligheid. Ik vind het leuk om die oudjes een beetje te helpen.” Met ‘oudjes’ doelt hij op de overige bezoekers. “Kijk, zij hebben af en toe wel wat hulp nodig”, legt hij uit. “Jas aantrekken, koffiezetten, noem maar op. Ik ben wel een bezig bijtje hoor. Ik help waar ik kan. Bijvoorbeeld door de vloer te vegen of de wc schoon te maken. De sfeer is hier ook altijd goed. Soms kibbelen we wat, maar dat hoort erbij. Mij krijgen ze hier in ieder geval niet meer weg. Ik hoor bij het meubilair.”

Je wilt er voor elkaar zijn

Er zijn veel Amsterdammers zoals Ben die dagelijks even binnen lopen in Bij Bosshardt Oost. Coördinator Willeke van der Woude is hier blij mee. “Niet iedereen kon of wilde naar de buurthuiskamer komen gedurende de crisis”, blikt Willeke terug. Dat werd dan opgevangen door geregeld even bij mensen aan te bellen of een maaltijd te bezorgen. Een klein gebaar met enorme impact.” Tegelijkertijd was het voor Willeke ook erg zoeken naar een juiste balans. “Je wilt de gezondheid van mensen beschermen maar er tegelijkertijd ook voor zorgen dat ze niet vereenzamen. We zijn met elkaar een grote familie. En dan wil je er ook voor elkaar zijn.”

‘Het voelt als familie’

De buurthuiskamers

De behoefte aan onze buurthuiskamers is sinds het uitbreken van de coronacrisis groter dan ooit. Binnen de basisregels hebben onze collega’s de afgelopen periode creatief gezocht naar wat nog wel mogelijk was.

In onze buurthuiskamer in Amsterdam Zuidoost werd er volop gekookt en werden er maaltijden thuis bezorgd. In onze huiskamer in Noord werd er heel wat gebeld met buurtbewoners. Coördinator Yvonne van Lambalgen: “Zeker tijdens de eerste lockdown hadden we veel telefonisch contact met onze bezoekers. We boden een luisterend oor, gaven adviezen en verwezen door waar nodig. Mensen wisten opeens niet meer wat ze moesten doen. ‘Wat kan ik nog, nu ik binnen moet blijven?’, kreeg ik dan te horen. Luisteren naar hun verhalen en aangeven dat ze ons altijd 24/7 konden bellen, gaf al veel houvast.”

Naast het bellen boden Yvonne en haar collega’s ook praktische hulp, zoals het bezorgen van boodschappen bij buurtbewoners die zelf niet naar de supermarkt konden gaan.

Door op deze manier toch dichtbij mensen te blijven, kon er voorkomen worden dat buurtbewoners ernstig geïsoleerd raakten of dat ze niet meer voor zichzelf konden zorgen.

Kaartenactie

Om mensen een hart onder de riem te steken, hebben onze vijf buurthuiskamers ook een gezamenlijke kaartenactie gehouden. Ruim 1500 Amsterdammers ontvingen een kaart op de mat. Yvonne: “De dagen erna stond de telefoon roodgloeiend. Mensen waren soms in tranen. De kaart gaf hen het gevoel dat ze niet vergeten waren. Dat raakte me! Deze actie had meer impact dan we ooit hadden kunnen denken.”

Help ons dichtbij te blijven

Met deze slogan startte het Leger des Heils het afgelopen jaar een campagne om steun voor ons buurtwerk. Door de coronacrisis is er een groter beroep gedaan op onze buurtsteunpunten in de wijk. Zo hebben we maaltijden rondgebracht en belden we veel met buurtbewoners; gewoon om te weten hoe het ging en of we nog ergens bij konden helpen. Omdat ons buurtwerk grotendeels ongesubsidieerd is, wilden we met deze campagne extra geld inzamelen om ons werk in de buurt voort te kunnen zetten.

Help ons dichtbij te blijven

Met deze slogan startte het Leger des Heils het afgelopen jaar een campagne om steun voor ons buurtwerk. Door de coronacrisis is er een groter beroep gedaan op onze buurtsteunpunten in de wijk. Zo hebben we maaltijden rondgebracht en belden we veel met buurtbewoners; gewoon om te weten hoe het ging en of we nog ergens bij konden helpen. Omdat ons buurtwerk grotendeels ongesubsidieerd is, wilden we met deze campagne extra geld binnenhalen om ons werk in de buurt voort te kunnen zetten.

Video
Share
Aanmelden

Meld aan

E-card

Uw naam

Uw e-mail adres

Naam ontvanger

E-mail adres ontvanger

Uw bericht

Verstuur

1