Doordat mensen een laptop ontvingen kon een deel van onze zorg online plaatsvinden via beeldbellen. Ook konden deelnemers nu makkelijker hun eigen zaken regelen of contact onderhouden met familie. Jan was één van de deelnemers die een laptop ontving. “Ik ben niet zo digitaal vaardig”, geeft hij aan. “Maar het lijkt me wel leuk om meer mee te kunnen komen en een training te volgen.”
Meedoen in de samenleving betekent ook steeds meer digitaal meedoen. Dit heet ook wel digitale inclusie. We communiceren in Nederland steeds meer digitaal. Dat biedt kansen, maar voor veel van onze deelnemers gaan de ontwikkelingen (te) snel. Het is daarom niet voldoende om een tablet of smartphone te hebben.
Ook het werken aan ‘digitale vaardigheden’ moet een plek krijgen. Samen met HVO-Querido hebben we een smartphone training ontwikkeld. Daarnaast zijn we aangesloten bij de ‘Sigra Coalitie digitale zorg’.
Samen met Arkin en veel andere zorginstellingen zetten we onze schouders onder het platform lekkerinjevel.amsterdam waar op verschillende leefgebieden digitale programma’s en andere content wordt aangeboden. Om e-Health een goede plek te geven binnen onze hulpverlening, is er ook een werkgroep ‘beeldbellen’ van start gegaan. Hier kunnen begeleiders hun ervaringen rondom beeldbellen uitwisselen en gezamenlijk ‘best practices’ ontwikkelen.
De gemeente Amsterdam heeft diverse zorgaanbieders gevraagd om een nieuwe vorm van wachtlijstbegeleiding op te zetten. Vanuit het Leger des Heils is beleidsondersteuner Janet van Velzen hierbij betrokken samen met projectleider Joris Newman van HVO-Querido.
“Door het aanbieden van wachtlijstbegeleiding proberen we meer overzicht te creëren in de hulpvragen die de persoon op de wachtlijst heeft”, aldus Janet. “Een belangrijk hulpmiddel hierbij is het opzetten van een steungroep. Een steungroep is een groep mensen die de Amsterdammer helpt bij het bereiken van persoonlijke hersteldoelen. Deze doelen kunnen te maken hebben met alle dimensies van herstel.”
De steungroep kan volgens Janet bestaan uit mensen uit het informele netwerk, zoals buren, familie of vrienden. Maar ook uit mensen uit het formele netwerk, zoals zorgverleners of ervaringsdeskundigen. De Amsterdammer bepaalt zelf wie er in de steungroep komt. “Ons uiteindelijke doel is dat mensen weer meer regie over hun leven krijgen en dat het oplossen van ‘dakloosheid’ onderdeel is van een bredere aanpak.”
Uw naam
Uw e-mail adres
Naam ontvanger
E-mail adres ontvanger
Uw bericht